واشر سرسیلندر را میتوان یکی از بخشهای اصلی هر خودرو در نظر گرفت. این قطعه وظیفه دارد تا موتور را عایقبندی کرده و روی سیلندرها قرار بگیرد. با کمک واشر سرسیلندر، سوخت از موتور خارج نشده و آب رادیاتور نمیتواند به داخل موتور راه پیدا کند. اگر سوالاتی نظیر واشر سرسیلندر چیست یا چرا واشر سرسیلندر میسوزد، ذهن شما را به خود درگیر کرده است، تا انتهای این مطلب، ما را همراهی کنید.
واشر سرسیلندر چیست و چه کاربردی دارد؟
بسیاری از مردم به اشتباه تصور میکنند که واشر سرسیلندر، یکی از اجزای سرسیلندر است؛ این در حالی است که این قطعه در بخشی مجزا در موتور قرار دارد. با این وجود، وظیفه واشر سرسیلندر در حقیقت تکمیلکننده فعالیتهای سرسیلندر بوده و باعث کمپرس کردن موتور و عایقبندی آن خواهد شد. این قطعه به خوبی سیلندرها را درزگیری کرده و از خروج سوخت و گاز از سیلندر، جلوگیری میکند؛ علاوه بر این، واشر سرسیلندر مسئول جلوگیری از نفوذ آب و روغن به داخل این مجموعه است.
محل قرارگیری واشر سرسیلندر، بین بلوک سیلندر و سرسیلندر بوده و سبب میشود تا محفظه احتراق، فضایی مختص به سوخت و گاز باشد. در صورتی که واشر، عملکردی مناسب و درست داشته باشد، تراکم سوخت و هوای درون محفظه به خوبی انجام شده و انفجار به صورت کاملاً بهینه انجام خواهد شد. از سوی دیگر، این قطعه میتواند از خروج فشار حاصل از انفجار جلوگیری کرده و حرکت پیستون به سوی پایین سیلندر را بسیار راحتتر کند.
واشر سرسیلندر چه کاربردی دارد؟
یکی از مهمترین کاربردهای واشر سرسیلندر، جلوگیری از جوش خوردن قطعات به یکدیگر در اثر گرمای زیاد است. این واشر در بین سرسیلندر و سیلندر قرار گرفته و نقش ضربهگیر را هم بازی میکند. از آنجا که واشر سرسیلندر از ترکیب مس، پنبه نسوز و فولاد تشکیل شده است، قادر است تا به خوبی فشار حرارت بالا را تحمل کرده و مانع از مخلوط شدن آب و روغن شود.
انواع واشر سرسیلندر
از آنجا که واشر سرسیلندر بسته به نوع خودرو، نیاز به تغییر دارد، انواع مختلفی از آن تولید و به بازار عرضه میشود. در فهرست زیر، انواع واشر سرسیلندر ذکر شده است.
- آزبستی– فولادی
- آزبستی– مسی
- الاستومریک
- فولاد چند لایه
- مسی
- کامپوزیت
دلایل سوختن واشر سرسیلندر چیست؟
برخی معایب و مشکلات میتوانند باعث سوختن یا نیمسوز شدن واشر سرسیلندر شوند. این مشکل، اتفاقی رایج در خودروها به شمار رفته و در صورت عدم رسیدگی، میتواند به موتور و قطعات آن، آسیب بزند. از جمله معایبی که باعث این مشکل میشوند، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.
- تاب پیدا کردن سرسیلندر
- ترکخوردگی سرسیلندر
- شل بودن پیچهای سرسیلندر
- گرم شدن بیش از اندازه موتور
- اشتباه بستن پیچهای واشر سرسیلندر، سرسیلندر و عدم تنظیم مناسب آنها
لازم به ذکر است که در اکثر مواقع، این معایب به دلایل زیر رخ میدهد.
- کمشدن آب رادیاتور
- مسدود شدن مجرای عبور آب در موتور
- رسوب کردن یا نقص سیستم خنککننده و فن و در نتیجه خنکنشدن آب رادیاتور
- نقص و خرابی ترموستات
- نقص در عملکرد واتر پمپ و گردش ناقص و نادرست آب در موتور
- تاب خوردن و به هم پیچیدن شلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور
- رانندگیهای طولانی مدت در ترافیکهای سنگین و فشار زیاد بر موتور در فصل گرما
علائم سوختن واشر سرسیلندر
شاید بپرسید که چگونه از سوختن واشر سرسیلندر باخبر شویم؟ همچون بسیاری دیگر از معایب و خرابیهایی که در خودرو ایجاد میشوند، سوختن واشر هم با برخی علائم همراه است. این علائم به شرح زیر خواهند بود.
- تاخیر در روشن شدن موتور خودرو بخصوص پس از مدتی خاموش بودن و سرد شدن موتور
- لرزیدن موتور پس از روشن شدن و خارج شدن دود سفید از آن
- متورم شدن و باد کردن شیلنگهای متصل به رادیاتور
- ورود روغن داخل مخزن رادیاتور
- کم شدن بیدلیل آب رادیاتور با سیستم خنککننده سالم بدون نشتی
- شنیدن صدای غیرطبیعی شبیه به شرشر آب از فضای پشت داشبورد
- جوش آمدن خودرو
- شیری شدن رنگ روغن موتور
- مخلوط شدن روغن در آب رادیاتور
- بد کار کردن موتور
- حرارت بسیار زیاد موتور در زمانی کوتاه
- روشن شدن چراغ چک
- خرابی پمپ روغن
حداکثر دمای قابل تحمل واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر به گونهای طراحی شده که قادر باشد تا دمای 6000 درجه سانتی گراد را تحمل کند. لازم به ذکر است که این دما به مدل و نوع خودرو مورد نظر هم بستگی دارد. البته در هر حال، نوع واشر سرسیلندر، بسته به نوع خودرو انتخاب میشود؛ به همین دلیل است که نمیتوان از واشر خودرو سمند برای خودرو 206 استفاده کرد.
آیا تعویض واشر سرسیلندر باید توسط تعمیرکار انجام شود؟
پیش از هر چیز باید بدانید که تعویض واشر سرسیلندر، کاری بسیار حساس به شمار میرود؛ چرا که در صورت بروز کوچکترین اشتباه، حتی این ممکن است موتور خودرو بسوزد. در صورتی که واشر به درستی آببندی نشود، آب از کانال نشت کرده و روغن هم از کانال خود بیرون میریزد. کافی است بدانید که دقت آببندی باید به حدی باشد که حتی گاز هم از محفظه احتراق خارج نشود. پس با تمام این موارد، توصیه میکنیم که تعویض واشر سرسیلندر را به افراد متخصص بسپارید. البته در صورت برخورداری از مهارت کافی، خودتان هم میتوانید برای تعویض واشر سرسیلندر اقدام کنید.
یک واشر سرسیلندر خوب، چه ویژگیهایی دارد؟
از آنجا که واشر سرسیلندر، وظایف مهمی را بر عهده دارد، ضروری است تا در زمان انتخاب آن، دقت زیادی به خرج بدهید. خوشبختانه در صورتی که خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهید، میتوانید از کارشناسان آن مرکز برای اینکار مشاوره بگیرید. به طور کلی یک واشر سرسیلندر خوب، باید از ویژگیهای زیر، برخوردار باشد.
تراکمپذیری
از آنجا که واشر سرسیلندر وظیفه دارد تا تمام حفرهها و عیبهای بلوک سرسیلندر را پوشش داده و آن را غیرقابل نفوذ کند، ضروری است تا از خاصیت تراکمپذیری بالایی هم برخوردار باشد. تراکمپذیری این واشر باید با پیچاندن سرسیلندر و بلوک به یکدیگر، به نهایت حد خود برسد. در میان انواع واشرهای سرسیلندر، واشرهای مسی بیش از دیگر انواع، از این ویژگی برخوردار بوده و به همین دلیل، قیمتی بالاتر هم دارند.
ضریب حرارتی بالا
واشر سرسیلندر به دلیل قرار داشتن در گرمترین محل موتور و در نزدیکی محفظه احتراق، نیاز است تا از ظرفیت حرارتی بالایی برخوردار باشد؛ به همین دلیل، توصیه میکنیم تا پیش از خرید، ضریب انتقال حرارت آن را بررسی کنید.
مقاومت در برابر فشار
همیشه این احتمال وجود دارد که قطعات موتور به دلایل گوناگون باعث انبساط ناهموار و غیرقابل پیشبینی شوند؛ همین امر سبب میشود تا فشاری بیش از حد معمول به واشر سرسیلندر وارد شود؛ به همین دلیل، ضروری است تا واشر نسبت به تمام این فشارها از مقاومت کافی برخوردار باشد.
سخن پایانی
واشر سرسیلندر نقشی اساسی در عملکرد موتور داشته و در صورت خرابی و سوختن، میتواند در فعالیت موتور اختلال ایجاد کند. در این مطلب از وب سایت گوهر بخش، شما را با کاربرد و نشانههای سوختن این واشر، آشنا کردیم. توصیه میکنیم که تعویض این قطعه را به افراد متخصص بسپارید؛ چرا که کاری بسیار دقیق و حساس بوده و در صورت قرارگیری اشتباه، خسارات زیادی پدید خواهد آورد.