در خودروها به دلیل احتراق، حرارت بسیار زیادی تولید میشود که باید این حرارت را با استفاده از یک قطعه و روشی مناسب کاهش داد. برای کاهش حرارت بالای خودرو، رادیاتور برای آن تعبیه شده که به عنوان عضو اصلی سیستم خنک کننده ماشین محسوب میشود. این قطعه حرارت اضافه موتور را دفع میکند و باعث سلامت پیشرانه میشود. اگرچه سیستم خنک کننده خودرو از قطعات مختلف دیگری تشکیل میشود اما مهمترین آن رادیاتور ماشین است که در صورتی که با علائم خرابی آن مواجه شدید باید سریعاً نسبت به تعمیر خودروی خود اقدام کنید. برای شناخت رادیاتور خودرو، انواع آن و کاربرد رادیاتور ماشین با ما همراه شوید.
آشنایی با رادیاتور ماشین
برای خنکسازی موتور باید از قطعات مختلفی استفاده کرد تا در مدت بسیار کوتاهی بتوانند حرارت بالا را خنثی کنند. رادیاتور آب خودرو، یک وسیله است که از لولهها و پرههای دفع حرارت تشکیل شده و میتواند با سرعت بالا آب داغ موتور را خنک کند. آب که به وسیله واتر پمپ به درون موتور کشیده میشود با کاهش دما مواجه شده و سپس وارد رادیاتور میشود. رادیاتور ماشین که در معرض هوای خنک است میتواند حرارت اضافی آب را کاهش داد. مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها کیفیتهای مختلفی دارند. در صورتی که از یک مدل مرغوب برای خودرو خودتان استفاده کنید، میتوانید باعث کاهش دمای خودرو شده و از سلامت قطعات مختلف آن مطمئن باشید.
انواع رادیاتور ماشین
رادیاتورهای خودرو معمولاً با دو نوع مختلف تولید میشوند. رادیاتور فین تیوب یکی از انواع رادیاتورهای ماشین است که پرههای خنک کننده و لولههای حاوی آب آن به صورت عمود برهم قرار میگیرند. در این رادیاتورها لولهها از داخل پرهها عبور کرده و در برخی از خودروها از آنها استفاده میشود. نوع دیگر که رادیاتور کروگیت نام دارد با پرههایی که حالت موجی دارند تولید میشود. در این رادیاتور پرهها و لولهها در کنار یکدیگر قرار گرفته و به نوک فین وصل میشود. فرایند ساخت این نوع رادیاتور بسیار آسانتر از مورد قبلی است و به همین دلیل بیشتر از آن در خودروها استفاده میشود.
کاربرد رادیاتور خودرو
همانطور که گفتیم مهمترین کاربرد خودرو خنکسازی موتور است که باعث سلامت موتور و عملکرد بهتر خودرو میشود. در موتورهای احتراقی انفجارهای درونی باعث حرارت بسیار بالایی میشوند که موتور بدون وجود رادیاتور نمیتواند این گرما را کاهش دهد. رادیاتور به وسیله سیالی که دارد، میتواند گرمای موتور را جذب کرده و آن را به بیرون منتقل کند. با این کار قطعات فلزی پیشرانه به دلیل حرارت بالا دچار آسیب نمیشوند و موتور خودرو تا مدت زیادی بدون آسیب به کار خود ادامه میدهد. اگر رادیاتور عملکرد مناسبی نداشته باشد ممکن است مشکلات بسیار جدی برای خودرو به وجود آید.
اهمیت رادیاتور ماشین
رادیاتور خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به حدی که اگر مشکل کوچکی در کارکرد این قطعه به وجود آید ممکن است موتور خودرو بسوزد. سوختن واشر سرسیلندر، خرابی رینگ و پیستون و حتی یاتاقان زدن خودرو نیز ممکن است به دلیل خراب شدن رادیاتور ماشین ایجاد شود. این مشکلات در خودرو با هزینههای بسیار زیادی برطرف میشوند؛ بنابراین باید نسبت به صحت عملکرد رادیاتور در خودرو توجه داشته باشید. در صورتی که با کوچکترین علائم خرابی رادیاتور خودرو خود مواجه شدید حتماً به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا از آسیب جدی به موتور خودرو جلوگیری شود.
نحوه عملکرد رادیاتور ماشین
رادیاتور ماشین چگونه کار میکند؟ نحوه عملکرد رادیاتور خودرو بر اساس سیالی است که در آن وجود دارد. انتقال حرارت از یک سیال به سیال دیگر باعث میشود حرارت کاهش پیدا کند. داخل رادیاتور آب به وسیله واتر پمپ به داخل مجاری موتور کشیده میشود و این سیال باعث کاهش دمای موتور میشود. آب حرارت ناشی از انفجارهای داخلی موتور را جذب کرده و پس از آن وارد ترموستات میشود. زمانی که آب داغ وارد ترموستات میشود دریچه ترموستات باز شده و آب به رادیاتور وارد میشود.
آبی که وارد رادیاتور میشود در معرض پرههای رادیاتور و هوای خنکی قرار میگیرد که باعث کاهش دمای آن میشود. زمانی که دما به یک دمای مناسب برسد مجدداً آب از طریق واتر پمپ وارد موتور خواهد شد. این چرخه در زمان حرکت خودرو به طور کلی انجام میشود و اگر آسیبی در سیستم خنک کننده وجود نداشته باشد مشکلی برای خودرو ایجاد نخواهد شد.
نحوه قرارگیری رادیاتور در ماشین
شاید برای شما این سوال پیش آید که نحوه قرارگیری رادیاتور در خودرو به چه صورت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم رادیاتور باید در مکانی قرار بگیرد که بیشترین تماس را با هوای محیط داشته باشد. رادیاتورها در قسمت جلویی ماشین قرار میگیرند تا مستقیماً روبروی هوای محیط قرار گرفته و حرارت اضافی موتور را به بیرون انتقال دهند. رادیاتور که جلوی خودرو است با شلنگ و لولههای مختلف به موتور متصل میشود. اگر شما به زمان بررسی رادیاتور خودرو توجه داشته باشید هیچگونه مشکلی از این قطعه برای خودروی شما به وجود نمیآید. علائم مختلفی وجود دارند که در صورت مواجه شدن با آنها میتوانید نسبت به تعمیر رادیاتور اقدام کنید.
علائم خرابی رادیاتور خودرو
از علائم خراب شدن رادیاتور خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- داغ کردن بیش از حد موتور
- افزایش آمپر
- کم شدن آب رادیاتور خودرو
- خنک شدن باد بخاری
کم شدن آب رادیاتور به دلیل نشتی در رادیاتور، سوراخ شدن مخزن، سوختن واشر سرسیلندر، هواگیری ناقص، استفاده نکردن از ضد یخ و… ایجاد شود. اگر به علائم خرابی رادیاتور ماشین دقت نداشته باشید ممکن است هزینههای بسیار زیادی برای شما به وجود آید.
اجزای رادیاتور ماشین
رادیاتور ماشین از اجزای مختلفی تشکیل میشود. با توجه به هر خودرو باید مخزن رادیاتور را با مقدار مناسبی آب پر کرد. اگر میخواهید بدانید رادیاتور ماشین چندلیتر آب میگیرد باید بگوییم برای خودروهایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ نیاز به ۷ لیتر و برای خودروهای دوگانه با رادیاتورهای دولول نیاز به ۸.۵ لیتر آب وجود دارد. از اجزای مختلف رادیاتور میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مخزن رادیاتور
یکی از اجزای رادیاتور مخزن آن نام دارد که برای هواگیری و حفظ فشار مایع درونی آن مورد استفاده قرار میگیرد.
پروانه
از اجزای دیگر آن میتوان به پروانه یا فن رادیاتور اشاره کرد. اگر این قطعه کیفیت بالایی در سیستم خنکسازی داشته باشد باعث میشود عملیات خنکسازی تسریع پیدا کرده و حرارتی اضافی موتور زودتر کاهش پیدا کند.
ترموستات
یک قطعه که در مسیر حرکت آب از موتور به سمت رادیاتور قرار میگیرد ترموستات نام دارد. این قطعه اهمیت بسیار زیادی در سیستم خنک کننده دارد و باید هر زمان که دما از یک محدوده بالاتر میرود باز شده و آب داغ وارد رادیاتور شود. پس از اینکه آب وارد رادیاتور میشود دمای آن کاهش پیدا میکند و با خنک شدن آب مجدداً دریچه ترموستات بسته میشود.
واتر پمپ
یکی دیگر از اجزای رادیاتور واتر پمپ نام دارد. این قطعه وظیفه دارد مایع داخل رادیاتور را وارد موتور کرده و فشار لازم را برای حرکت مایع فراهم میکند. فشار واتر پمپ اهمیت بسیار زیادی برای کاهش سریع دمای آب داغ دارد.
شلنگ فوقانی و تحتانی
برای انتقال آب در سیستم خنک کننده بین رادیاتور و موتور خودرو باید از شلنگها و لولههای مختلف استفاده شود. شلنگهای بالایی برای ورود آب داغ از موتور به رادیاتور و شلنگهای زیری برای ورود آب خنک از رادیاتور به داخل موتور استفاده میشوند. کیفیت این مجموعه شلنگ و لولهها اهمیت بسیار زیادی داشته و باید در اثر دمای بالا دچار آسیب نشود.
تسمه پروانه
حتماً همه شما نام تسمه پروانه را شنیدهاید. در برخی از خودروها از یک پروانه مکانیکی برای خنک کردن موتور استفاده میشود. این پروانه نیروی خود را از موتور دریافت میکند و زمانی که موتور خود را داغ شود باعث کاهش دمای آن خواهد شد.
فن
از دیگر اجزای رادیاتور میتوان به فن یا پنکه اشاره کرد. این قطعه که جلوی رادیاتور قرار میگیرد باعث میشود هوا با فشار بیشتری به رادیاتور برسد و آب داغ سریعتر از زمان مشخص خنک میشود.
قطعات نگهدارنده
از دیگر اجزای رادیاتور میتوان به قطعات نگهدارنده آن نیز اشاره کرد. برای اینکه رادیاتور در جای خود به صورت ثابت قرار گیرد باید از پایههای نگهدارنده استفاده شود. این قطعات نگهدارنده باعث میشوند که رادیاتور در تکانهای شدید خودرو دچار آسیب نشود.
درب رادیاتور
از دیگر قطعات رادیاتور میتوان به درب آن نیز اشاره کرد. برای ریختن آب به داخل رادیاتور و خروج گازهای اضافی از آن باید از درب رادیاتور استفاده کرد. اگر درب رادیاتور را به هر دلیلی باز کردید حتماً آن را محکم ببندید زیرا باز شدن درب رادیاتور باعث خروج گازهای مختلف و نشتی آب از آن بر اثر تکانهای شدید خودرو میشود.
سخن پایانی
همانطور که در این مطلب توضیح دادیم از اصلیترین بخشهای سیستم خنک کننده خودرو رادیاتور نام دارد. رادیاتور خودش از اجزای مختلفی تشکیل شده که اگر هر یک از آنها دچار آسیب شود این قطعه نمیتواند به خنک کردن خود را کمک کند. افزایش دما در خودروهای مختلف باعث آسیبهای جدی به قطعات گوناگون و موتور میشود. برای جلوگیری از هزینههای بسیار زیاد برای تعمیر خودروی خود حتماً به علائم و نشانههای خرابی رادیاتور توجه کنید و در صورت مواجه شدن با هر یک از آنها سریعاً به یک تعمیرکار مراجعه کنید. برای دریافت اطلاعات و خدمات بیشتر با فروشگاه لوازم یدکی گوهربخش تماس بگیرید تا همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.