میتسوبیشی پاجرو تا به حال در چهار نسل مختلف توسط شرکت میتسوبیشی تولید و به بازار عرضه شده است که تمامی نسلهای آن در ایران یافت میشوند. با این حال نسل دوم و چهارم این خودرو محبوبترین مدلهای آن هستند که شرکت بهمن خودرو عرضهکننده آنها بوده است. ناگفته نماند که نسل سوم این خودرو کمیابترین مدل آن در ایران محسوب میشود. در هر حال نسل چهارم پاجرو پیشرفتهترین مدل آن است که میتوان آن را اصلیترین رقیب تویوتا لندکروزر پرادو بهشمار آورد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید خوب است اطلاعاتی در مورد تجهیزات حیرتانگیز آن داشته باشید.
برای خرید محصولات لوازم یدکی میتسوبیشی پاجرو از فروشگاه گوهربخش به لینک روبرو مراجعه کنید: لوازم یدکی پاجرو
شرح مختصری از مشخصات فنی میتسوبیشی پاجرو
میتسوبیشی پاجرونسل چهار بهعنوان یک خودروی ساخت ژاپن، دارای موتور 3.8 لیتری 76 تنفس طبیعی بوده که قادر به تولید 270 اسب بخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور است. قدرت موتور آن نیز با کمک گیربکس پنج دنده خودکار به هر چهار چرخ منتقل میشود؛ طوریکه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت فقط 10 ثانیه زمان نیاز دارد. خوب است بدانید حداکثر سرعت این خودرو 200 کیلومتر بر ساعت است.
بهعلاوه طراحی جذاب و کیفیت بالای آن را نیز نمیتوان نادیده گرفت؛ همچنین توانایی آفرودی بالای آن میتسوبیشی را از سایر خودروهای شاسی بلند متفاوت میکند. حجم باک این خودرو نیز 88 لیتر اعلام شده است.
با اینکه این روزها قیمت محصولات تویوتا افزایش داشته است اما میتسوبیشی همان امکانات و قابلیتها را با قیمت مناسبتری در اختیار علاقمندان قرار میدهد. سیستم انتقال قدرت پیشرفته، سیستم ضد لغزش، کنترل سرعت، سنسور دنده عقب، سیستم ورود بدون کلید و روشن شدن خودرو بدون کلید از جمله تجهیزات این خودرو هستند. قطعا اگر بتوانید قابلیتها و تواناییهای پاجرو را بهکار بگیرید، در چهار فصل سال امکان سفر کردن به هر جایی را خواهید داشت.
( مشاهده و خرید انواع لوازم یدکی خودرو میتسوبیشی لنسر: لوازم یدکی لنسر )
سیستم چهار چرخ محرک میتسوبیشی پاجرو
میتسوبیشی پاجرو سیستم چهار چرخ محرکی دارد که از سیستمهای کراساوورهای شاسی بلند مانند هیوندای سانتافه یا کیاسورنتو متفاوت است. پاجرو در کنار اهرم تعویض دنده اصلی خود یک دسته دنده دوم دارد که به آن ترانسفر کیس یا دنده کمکی گفته میشود. در واقع کنترل سیستم چهار چرخ محرک به کمک این دنده انجام میشود.
این دنده کمکی چهار حالت مختلف دارد. در حالت اول که 2H نامگذاری شده نیروی موتور به محور عقب منتقل میشود و در نتیجه حالت 2H برای استفاده روزمره و جادههای خشک مناسب است.
در حالت دوم یا 4H نیروی موتور با توجه به وضعیت جاده به هر دو محور منتقل میشود و متغیر است. این حالت برای جادههای لغزنده یا آفرود سبک فعال میشود.
با فعال شدن حالت سوم یا همان 4HLC نیروی موتور به شکل 50-50 میان چرخهای جلو و عقب تقسیم میشود و قفل دیفرانسیل مرکزی نیز فعال میگردد. ناگفته نماند در این حالت دنده کمکی درگیر نمیشود.
در حالت چهارم یا آخرین وضعیت که 4LLC نام دارد، علاوهبر قفل شدن دیفرانسیل مرکزی، دنده کمکی نیز درگیر میشود و نیروی موتور با ضریب سنگینتری به چرخها منتقل میگردد. در حالت 4LLC میتسوبیشی پاجرو بیشترین گشتاور، چسبندگی و قابلیت آفرودی را از خود نشان میدهد.
همچنین نسل چهارم پاجرو امکان تغییر وضعیت دنده کمکی بین حالتهای 2H، 4H و 4HLC را در حین حرکت تا حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند.
قفل دیفرانسیل عقب میتسوبیشی پاجرو
از آنجایی که میتسوبیشی به قفل دیفرانسیل عقب مجهز است، در شرایط سخت، مسیرهای بسیار لغزنده به خصوص مسیرهای برفی سنگین و سنگلاخی میتوانید از این قابلیت استفاده کنید. این ویژگی با تقسیم نیرو بین چرخهای چپ و راست به شکل کاملا مساوی باعث میشود اختلاف سرعتی بین این چرخها وجود نداشته باشد و خودرو گیر نکند.
( مشاهده و خرید انواع لوازم یدکی خودرو میتسوبیشی ASX: لوازم یدکی ASX )
سیستم کنترل کشش فعال (ACT) پاجرو
این قابلیت در میتسوبیشی پاجرو با تشخیص هرزگردی یک چرخ، ترمز آن را فعال میکند تا نیرو به طرف مقابل انتقال یابد. سیستم کنترل کشش فعال به شکل خودکار حتی در لغزندهترین شرایط، متوجه هرزگردی و عدم چسبندگی در یک چرخ میشود؛ بنابراین نیروی موتور را به سمت چرخهایی که از چسبندگی کافی برخوردار هستند ارسال میکند.
سیستم تعلیق مستقل میتسوبیشی
برخلاف بسیاری از خودروهای SUV که در محور عقب خود دارای اکسلهای سلب هستند، میتسوبیشی از سیستم تعلیق مولتیلینک مستقل بهرهمند است. ترکیباین سیستم در عقب با سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو،پایداری خوبی را برای خودرو ایجاد کرده و قابلیتهای خارج جادهای پاجرو را نیز بهبود داده است.
این ویژگی باعث میشود هر یک از چرخها مستقل از چرخ سمت مقابل همان محور حرکت کنند و در مسیرهای پرفراز و نشیب، چرخهای خودرو دیرتر از روی زمین بلند شوند.
( مشاهده و خرید انواع لوازم یدکی خودرو میتسوبیشی میراژ: لوازم یدکی میراژ )
شاسی مونوکوک با شاسی نردبانی پاجرو
شاسی میتسوبیشی پاجرو طراحی خاصی دارد. در واقع شاسی مونوکوک این خودرو که بهصورت یکپارچه طراحی شده شامل یک شاسی نردبانی است. این ویژگی باعث شده پاجرو راحتی و قابلیت کنترل و استحکام و قابلیت آفرود را در کنار هم داشته باشد؛ این یعنی ترکیبی از قابلیتهای خودروی سدان و SUV.
از طرفی شاسی پاجرو مانند شاسی خودروهایی که شاسی مونوکوک دارند، سبک و کم وزن است اما درست شبیه خودروهای SUV از استحکام بالایی نیز برخوردار است.
سیستم کنترل پایداری فعال (ASC) میتسوبیشی پاجرو
معمولا خودروهای شاسی بلند بهدلیل وزن زیاد و نقطه ثقل بالا، نسبت به سایر کلاسهای خودرویی پایداری کمتری دارند. بههمین علت میتسوبیشی پاجرو نسل چهارم به سیستم کنترل پایداری فعال تجهیز شده تا از حرکت ایمن آن در پیچها اطمینان حاصل شود.
این سیستم با تشخیص کمفرمانی یا بیشفرمانی در پیچها، ترمزهای خودرو را طوری تنطیم میکند که خودرو پیچها را با ایمنی کامل پشت سر بگذارد. بدیهی است که این قابلیت در مسیرهای برفی و خاکی نقش مهمی ایفا میکند؛ چراکه در این شرایط خودرو فرمانپذیری کمتری خواهد داشت.
( مشاهده و خرید انواع لوازم یدکی خودرو میتسوبیشی اوتلندر: لوازم یدکی اوتلندر )
سخن پایانی
در این مقاله از فروشگاه گوهربخش گفتیم که میتسوبیشی پاجرو ساخت کشور ژاپن است و در حال حاضر چهار نسل آن تولید و عرضه شده است. نسل چهارم این خودرو بهعنوان پیشرفتهترین و کاملترین مدل آن از ویژگیهای خاصی برخوردار است. سیستم چهار چرخ محرک، سیستم کنترل پایداری فعال، شاسی مونوکوک با شاسی نردبانی، سیستم تعلیق مستقل، سیستم کنترل کشش فعال و قفل دیفرانسیل عقب این خودرو جزء مهمترین و حیرتانگیزترین تجهیزات آن بهشمار میروند. در واقع این قابلیتها کارایی و توانایی این خودرو را برای عبور از مسیرهای مختلف چه خاکی، چه برفی و لغزنده بهبود دادند.
همچنین بخوانید: بررسی مشخصات میتسوبیشی پاجرو
مقاله خوبی بود، فقط از تظر موتور چه ویژگیهایی داره میتسوبیشی پاجرو؟
ممنون دوست عزیز
موتور میتسوبیشی پاجرو میتونه تو ۶۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر توان ۲۷۰ اسب بخار رو تولید کنه، همینطور حداکثر گشتاور خروجیش هم به ۳۵۰ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه میرسه.