حوادث رانندگی سالانه در اقصی نقاط جهان قربانیان فراوانی میگیرد. سیاستهای زیادی جهت کاهش این سری حوادث اعمال شده است. با این حال هنوز در مقرراتیترین کشورها نیز آمارهای مربوط به سوانح رانندگی در سطوح بالا مشاهده میشود. این موضوع نشان میدهد علاوه بر سیاستهای مربوط به قوانین راهنمایی رانندگی خودروها نیز باید ایمنیسازی شوند. به این منظور شرکتهای تولید خودرو تجهیزاتی را تحت عنوان سیستم ایمنی در محصولات خود تعبیه میکنند. وظیفه این سیستمها کاهش سوانح رانندگی و جلوگیری از آسیب دیدن سرنشینان است. هر خودرویی با توجه به مدلش، سیستم ایمنی متفاوتی دارد. به طور مثال شرکت خودروسازی میتسوبیشی نسبت به بسیاری از خودروهای دیگر از سیستم ایمنی مجهزتری برخوردار است.
سیستمهای ایمنی فعال
سیستم ایمنی خودروها به طور کلی به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم میشود. سیستمهای ایمنی فعال همانطور که از نامشان پیدا است همیشه فعال هستند. وظیفه این سیستمها ممانعت از پیش آمدن سوانح رانندگی است. تمام تجهیزات مربوط به این سیستمها به محض روشن شدن خودرو فعالیت خود را آغاز میکنند. در ادامه سیستمهای ایمنی فعال خودرو را معرفی خواهند شد.
سیستم ترمز اضطراری (AEB)
گاهی اوقات، هنگام پیش آمدن بعضی از مشکلات، راننده برای گرفتن ترمز نیروی کافی ندارد. در این مواقع سیستم ترمز اضطراری این وظیفه را انجام میدهد. سیستم وظیفه دارد برای جلوگیری از تصادف بیشترین نیروی ممکن را بر ترمز ماشین وارد کند.
سیستم کروز کنترل تطبیقی (ACC)
وظیفه این سیستم ایجاد فاصلهمیان خودرو میزبان و دیگر خودروهای موجود در محیط است. این وظیفه با کمک سنسورهایی انجام میشود که به منظور کنترل سرعت خودرو روی ماشین نصب شدهاند. به موجب این ویژگی امنیت راننده و سرنشینان خودرو حفظ میشود و احتمال تصادف تا میزان زیادی کاهش مییابد.
( مشاهده و خرید لوازم یدکی خودروهای میتسوبیشی: لوازم یدکی پاجرو | لوازم یدکی ASX )
سیستم بازبینی فشار باد تایر (TPMS)
بسیاری از حوادث مربوط به رانندگی به دلیل ایجاد مشکل در لاستیکهای خودرو به وجود میآید. سیستم بازبینی فشار باد تایر همان طور که از نامش پیدا است وظیفه بررسی میزان فشار باد چرخهای خودرو را دارند. این سیستم در تمام طول حرکت ماشین وضعیت باد تایرها کاملاً لحظهای گزارش میدهد.
هشدار خروج از خط (LDW)
یکی دیگر از عوامل سانحه ساز در رانندگی عدم هوشیاری رانندگان است. به همین دلیل سیستمی طراحی شده است که در زمانی که خودرو از از خط خارج میشود راننده را آگاه سازد. سیستم، عمل آگاهسازی را به وسیله ایجاد اصوات مختلف یا لرزش در فرمان و صندلی خودرو انجام میدهد.
( مشاهده و خرید لوازم یدکی خودروهای میتسوبیشی: لوازم یدکی اوتلندر | لوازم یدکی لنسر )
سیستم دید در شب (NVS)
اکثر حوادث رانندگی در شب و به دلیل کمبود نور اتفاق میافتد. از همین رو در خودروها دوربینهای جایگذاری شده است که قابلیت تشخیص اجسام از شعاع بسیار دور را دارند. این دوربینها که به اشعه مادون قرمز مجهز هستند میتوانند انسان حیوان را به صورت جداگانه تشخیص دهند.
بررسی شرایط راننده (DM)
خوابآلودگی معروفترین و شایعترین عامل تصادفات است. مطمئناً طراحان سیستمهای ایمنی، این مسأله را از یاد نمیبرند. سیستم بررسی شرایط راننده، وظیفه دارد با استفاده از دوربینهای قرار گرفته روی قسمتهایی مانند فرمان، چشم راننده را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که هرگونه حالت خواب آلودگی تشخیص داده شود سیستم شروع به هشدار میکند.
سیستم تشخیص نقطه کور (BSD)
هنگام رانندگی بعضی از نقاط برای رانندگان نقطه کور به حساب میآیند. این مسأله باعث جابجاییهای بیموقع و حادثه آفرین میشود. سیستم تشخیص نقطه کور میتواند موقعیت این نقاط را تشخیص و به راننده گزارش دهد. البته این سنسور تنها زمانی کار میکند که عواملی مانند آب و هوای نامناسب گرد و خاک و برف مانع است تشخیص آن نشود.
( مشاهده و خرید انواع لوازم یدکی خودرو میتسوبیشی میراژ: لوازم یدکی میراژ )
سیستمهای ایمنی غیرفعال
سیستمهای ایمنی علاوه بر فعال حالت دیگری نیز دارند که از آن با نام سیستم ایمنی غیر فعال یاد میشود. این سیستمها برخلاف سیستمهای فعال همیشه آماده کار نیستند. سیستمهای غیرفعال در زمان وقوع سانحه فعال میشوند. طراحی این تجهیزات به منظور به حداقل رساندن صدمات وارده بر سرنشینان خودرو است.
کمربند ایمنی
کمربندهای ایمنی، کمربندهایی هستندکه روی صندلیهای عقب و جلو خودرو نصب شده اند. وظیفه این کمربندها جلوگیری از جابجایی راننده و سرنشینان آنهنگام حرکت است.
کیسه هوا (AB)
زمانی که تصادف رخ میدهد سرنشینان جلو، معمولاً به سمت شیشه جلوی ماشین پرتاب میشوند. به همین دلیل کیسههایی طراحی شدهاند که هنگام وارد شدن ضربه سخت به خودرو، به شکل بالشی پر از باد در میآیند؛ در نتیجه این عمل، سرنشینان به جای شیشه با کیسه نرم هوا برخورد میکنند. خودروهای مدرن علاوه بر کیسه هوای سرنشینان جلو، از کیسه هوای عابر پیاده نیز برخوردار هستند. در صورتی که عابری بر اثر برخورد با خودرو به سمت کاپوت پرتاب شود، کیسه هوای عابر پیاده باز میشود و از ایجاد صدمه جلوگیری میکند.
( خرید لوازم یدکی خودروهای تویوتا: لوازم یدکی پرادو | لوازم یدکی لندکروز )
سیستم ایمنی در خودروهای میتسوبیشی
خودروهای تولید شرکت میتسوبیشی از محبوبیت بالایی در سرتاسر جهان برخوردار هستند. دلیل محبوبیت این خودرو برخورداری از شرایط و ویژگیهای مثبت بسیار است. به طور مثال اکثر خودروهای تولید شده توسط میتسوبیشی از لحاظ امنیتی شرایط بسیار مناسبی دارند. به طوری که اکثر آنها از تستهای استاندارد جهانی مربوط به امنیت رتبههای بالایی کسب کرده اند. به طور مثال میتسوبیشی اکلیپس کراس موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از تستهای ایمنی سنجی شد.
دیگر محصولات شرکت میتسوبیشی مانند اوتلندر، لنسر و ASX نیز از خودروهای ۵ ستاره به حساب میآیند. محصولات دیگر این شرکت مانند میراژ i- miev و L۲۰۰ با اینکه رتبه ۵ را ندارند اما از نظر امنیت کاملاً ثابت شده هستند.
خودرو اوتلندر یکی از محصولات شرکت میتسوبیشی است که در اکثر کشورهای جهان فروش بسیار بالایی دارد. این خودرو به هر دو حالت سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال مجهز شده است. با این حال امنیت این خودرو به این سیستمها محدود نمیشود. در طراحی این خودرو ۱۱ کیسه هوا در قسمت جلو، قسمت زانو، قسمت مرکزی، قسمت عقب و جانبی تعبیه شده است؛ به همین دلیل این خودرو در رده خودروهای بسیار امن جهان قرار دارد.
سخن پایانی
همانطور که در این مقاله از سایت گوهربخش گفتیم، هنگام خرید خودرو خریداران باید به مسائل مختلفی توجه داشته باشند. قیمت، در دسترس بودن قطعات ماشین، کیفیت عملکرد خودرو، مجهز بودن آن و… همگی از فاکتورهایی هستند که باید هنگام خرید بررسی شود. با این حال مهمترین فاکتور موجود درباره خودروها امنیت آنها است؛ به همین دلیل افرادی که قصد خرید ماشین دارند باید پیش از خرید نسبت به سیستمهای ایمنی خودروها و میزان امنیت هر یک از آنها اطلاعات کسب کنند.
مقاله پیشنهادی: بررسی سلامت راننده در خودرو میتسوبیشی